ساکولنت چیست؟ به چه گیاهانی ساکولنت یا گیاهان گوشتی اطلاق میشود؟

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل

ساکولنت (ساکیولنت)چیست ؟شرایط نگهداری ساکولنت یا گیاهان گوشتی چیست؟نحوه تکثیر ساکولنت چگونه است؟

ساکولنت (ساکیولنت) یا (گیاهان گوشتی )به اصطلاح به گیاهانی گفته میشود که قادر به ذخیره سازی آب در اندام های خود مانند ریشه،ساقه،برگ میباشند به همین دلیل تحمل گرمای بالا و شرایط کم آبی را دارند.کاکتوس ها نیز گونه ای از ساکولنت هستند که دارای تفاوت هایی با ساکولنت ها هستند که مهمترین وجه تمایز آن وجود آرئول میباشد . در واقع همه کاکتوس ها جزو ساکولنت ها هستند ولی همه ساکولنت ها کاکتوس نیستند.آرئول محل رشد خارهای کاکتوس و خارهای ریز(گلوشید )میباشدکه ساکولنت ها فاقد آن میباشند.

شرایط نگهداری ساکولنت ها:

نور مناسب ساکیولنت هاو کاکتوس ها:

ساکولنت ها از جمله گیاهانی هستند که نیاز نوری بالایی برای رشد دارند و بسیاری از آنها حتی آفتاب مستقیم را تحمل میکنند. بهترین مکان نگهداری برای نگهداری ساکولنت ها در منزل پشت پنجره های جنوبی یا شرقی میباشد که نور خورشید به طور کامل نفوذ دارد و در خارج از منزل مکانهاییست که ساعاتی دارای سایه میباشد تا دچار آفتابسوختگی نشوند.

دما:

از آنجایی که ساکولنت ها و گیاهان گوشتی بومی مناطق بیابانی و گرم میباشند تحمل دمایی بالایی دارند. این گونه ها حتی به دماهای پایین نیز تحمل نسبتا خوبی دارندو گاها دماهای زیر صفر را برای مدت کوتاهی میتوانند تحمل کنند ولی به هیچ وجه تحمل یخبندانهای زمستان را ندارند.

آبیاری ساکولنت ها:

کاکتوس ها و ساکولنت ها به دلیل ذخیره آب در اندام های گوشتی خودشان تحمل خوبی نسبت به شرایط کم آبی دارند ونیاز آبی آنها پایین میباشد. البته کاکتوس ها به دلیل داشتن سیستم ذخیره و مصرف آب کارا تر نیاز آبی کمتری نسبت به ساکولنت ها دارد و باید مدار آب آن را از ساکولنت ها جدا دانست. کاکتوس و گیاهان گوشتی نسبت به ابیاری زیاد حساس هستند و دچار پوسیدگی های ریشه و ساقه میشوند به عبارتی ضرر بیش ابیاری برای کاکتوس و ساکولنت ها بسیار بیشتر از کم آبیاری میباشد.

ابیاری ساکولنت
ابیاری ساکولنت

کوددهی و تغذیه ساکولنت ها:

به طور کلی کاکتوس ها و گیاهان گوشتی نیاز غذایی بالایی ندارند ولی به طور عمده برای کوددهی بهتر است  در فصل رشد ماهانه یک بار از کود های پتاس بالا و دارای ازت پایین استفاده کردچراکه ازت بالا باعث آبکی شدن بافت های ساکولنت ها و افزایش پوسیدگی میشود.

کود-مخصوص-کاکتوس،-ساکولنت-و-گلدهی-گیاهان-گلدار-کود-پتاس-بالا-NPK-12-12-36-4
کود-مخصوص-کاکتوس،-ساکولنت-و-گلدهی-گیاهان-گلدار-کود-پتاس-بالا-NPK-12-12-36-4

روشهای تکثیر و ازدیاد ساکولنت و گیاهان گوشتی:

روشهای تکثیر متعددی برای ساکولنت ها وجود دارد از قبیل تکثیر با بذر،قلمه ساقه،قلمه ریشه،پاجوش،قلمه برگ، در اکثر ساکولنت ها تکثیر با قلمه برگ و قلمه ساقه ساده ترین و راحت ترین روش ممکن میباشد برای تکثیر با قلمه برگ میبایست ابتدا برگ گیاه مورد نظر را به ارامی و از جای مناسب جدا کرد و به صورت افقی بر روی خاک یا بستر مناسب قرار بدهیم در بعضی گیاهان مانند اشک تمساح یا اشک عروس (بریوفیلوم )از یک برگ مادری چندین بوته دختری  تکثیر میشود

قلمه برگ ساکولنت.
قلمه برگ ساکولنت

برخی از مهمترین ساکولنت ها به شرح زیر میباشد:

بشقابی یا آئونیوم:

بشقابی (آئونیوم)
بشقابی (آئونیوم)

ساکولنت هاورتیا (گورخری):

ساکولنت
ساکولنت هاورتیا

گاستریا:

گاستریا
گاستریا

اشک عروس یا بریوفیلوم:

اشک عروس
اشک عروس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 11 =

enemad-logo