پرورش گل ارکیده و آشنایی با بیماری ها و آفات آن

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
گل ارکیده
گل ارکیده

ارکیده

تماشا کردن به گل و لذت بردن از طراوت و عطر گل ها سبب تعدیل جسم و روح انسان می شود . کشورهای بسیاری بدون داشتن شرایط آب و هوایی با بهره گیری از علم و فناوری جدید در شرایط مصنوعی به تجارت گل و و گلکاری می پردازند . سرانه مصرف گل در ایران کمتر از ۱۰ شاخه و در هلند به ۱۵۰ شاخه میرسد . بنابراین شناخت انواع گل ها و طریقه پرورش گلها امری ضروری می باشد . ایران با  دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب می تواند جایگاه مناسبی در عرصه صادرات گل برای خود فراهم آورد . ارکیده ها اشرف گلها با خانواده ای با شکوه و ظاهری بی بدیل میباشند . پرورش گل ارکیده و صادرات آن بسیار مورد توجه متخصیصین قرار گرفته است . این گل به علت محبوبیتی که دارد توانسته ۸ درصد از تجارت جهانی گل و گیاهان زینتی را به خود اختصاص دهد .

گیاه شناسی

خانواده یا ثعلب ها از راسته  و یکی از بزرگترین خانواده های نهاندانگان می باشد که دارای ۷۵۰ جنس و بیش از ۲۵۰۰ گونه می باشند . این خانواده از تکامل یافته ترین خانواده های گیاهی شناخته شده اند . از گیاهان تک لپه ای ، علفی و پایا می باشند که به صورت انگل ، اپی فیت و خاکزی دیده می شوند . هر گل شامل سه گلبرگ و سه کاسبرگ است . یکی از گلبرگ ها بزرگتر از دو گلبرگ دیگر آن است و لابل را به وجود می آورد . در هر گل یک یا به ندرت دو پرچم زایا وجود دارد که در مقابل لابل است . پرچم های دیگر نازا هستند که در دو طرف پرچم زایا قرار می گیرند . رشد این گل به صورت ایستا یا خمیده یا بالارونده است . برگ های این گل از شبکه های گلبرگی موازی تشکیل شده که به شکل های مختلفی وجود دارد . برگ ها گاهی ضخیم و چرمی و کاهی نازک می باشند . محبوبیت این گل اول بخاطر این است که بسیار کم توقع است و با محیط سریع خو می گیرد و دوم بخاطر این است که گلهای آن حدود ۳ تا ۶ ماه بسته به شرایط آن زیبا  درخشنده باقی می مانند .

گل ارکیده
گل ارکیده

عمر ارکیده

اگر شرایط نگهداری آن مطلوب باشد ، سالها می تواند زنده بماند . تحقیقات نشان داده است که ارکیده ها در طبیعت تا ۱۰۰ سال به حیات خود ادامه داده اند . در طی یکسال گل ارکیده ۱ الی ۲ مرتبه گلدهی می تواند داشته باشد.

شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده

گل ارکیده
گل ارکیده

آب مورد نیاز

 هر ۵ تا ۱۲ روز باید آبیاری شود . خاک سطح گلدان خشک شده باشد و رطوبت را در سطح ثابتی نگه دارید . مکان ارکیده باید مرطوب باشد ، بنابراین رطوبت اتاق را حفظ کنید . آبیاری زیاد باعث می شود که ریشه گیاه بپوسد . کف گلدان چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی آن گرفته شود . در تابستان و بهار هر دو روز یکبار غبارپاشی با آب ولرم و بدون املاح داده شود . رطوبت اتاق نباید کمتر از ۴۰ درصد برسد

نور مناسب

این گل باید در طول روز به اندازه کافی نور دریافت کند . اما نباید نور مستقیم خورشید را به آن بتابد .

گل ارکیده
گل ارکیده

خاک مورد نیاز

خاک برای پرورش گل ارکیده باید زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به سرعت از آن عبور  کند . پوسته درخت ( چیپس ) و خزه درشت ( ماس ) برای گل ارکیده مناسب است .

دمای مناسب

با توجه به نوع ارکیده درجه حرارت باید بین ۱۸/۳ تا ۲۳/۸ درجه سانتیگراد باشد . دمای آب برای آبیاری باید از ۱۰ درجه بیشتر باشد .

کوددهی

گل ارکیده
گل ارکیده

کوددهی در پرورش گل ارکیده ضروری است زیرا خاک مواد مغذی را برای آن فراهم نمی کند . یک بار در ماه کود دهی مناسب است و نباید بیشتر به آن کود داد . کود نیتروژن دار بسیار مناسب می باشد . کود های کامل در حین آبیاری برای عمرو سلامت آن مفید می باشد . کوددهی در زمان استراحت ارکیده باعث قوی شدن آن می شود .

روش تکثیر

از دو طریق جنسی و غیر جنسی می توان ارکیده ها را تکثیر کرد .تکثیر از طریق بذر گل های مرغوبی تولید نمی کند و بیشتر توسط متخصصین امر انجام می شود . بنابراین بیشتر تکثیر از طریق غیرجنسی انجام می شود .

۱ – تکثیر از طریق قلمه

این روش را به دو صورت می توان انجام داد :

الف – استفاده از پاجوش های کوچک که بر روی ساقه های ارکیده و ناحیه اتصال برگ به ساقه ایجاد می شود برای قلمه استفاده می شود . سپس آن را در مخلوط ترکیبی از گیاه بالغ کاشت . رشد ریشه های جدید ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد . ( دمای روزانه و رطوبت محیط و غبار پاشی با آب ولرم استفاده شود . )

تکثیر گل ارکیده
تکثیر گل ارکیده

ب – قسمتی از ساقه که گره دارد را انتخاب کرده و از و هر طرف آن ۲ سانت بعد آن را با وسیله تیز برش می زنید . قسمت جدا شده را به صورت افقی در محیطی مرطوب و خاک مناسب ( مخلوط پیت ماس + کوکوپیت + ذرات سیلیکونی ) قرار دهید . روی گیاه را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا ریشه تحریک شود و زودتر رشد کند . محیط مناسب و مرطوب و نور مناسب باعث رشد برگها و ریشه زایی می شود و در نهایت آن را داخل گلدان قرار دهید .

تکثیر گل ارکیده
تکثیر گل ارکیده

۲- تکثیر از طریق تقسیم بوته

این روش روی گیاهانی صورت می گیرد که ۶ پیاز کاذب و یا بیشتر داشته باشد . محل برش ریزوم از بین سومین و چهارمین پیاز کاذب می باشد . هر قسمت آن  را در گلدان جداگاه بکارید .

تکثیر گل ارکیده
تکثیر گل ارکیده

آفات و بیماری های ارکیده

_گرما یا سرمای محیط ، آبیاری زیاد یا بسیار کم ، مصرف بیش اندازه از کودها ، کمبود نور سبب ریزش گل ها و عدم گلدهی آن می شود

_ پوسیدگی ریشه زمان طولانی باعث می شود که گل رشد نکند .

_ گاهی سطح یک یا چند برگ از ارکیده بی حال و چروکیده می شود و ابتدا زرد و کم کم سیاه می شود .

_ پوسیدگی طوقه بعد از زرد شدن برگ ها د در طی ۱ الی ۲ روز به قسمت های بعدی می رسد .

_ حشرات در قسمت های زیرین برگ ها موجب می شود نقاط کلررتیک روی آن ها ظاهر شود و در نهایت سیاه شوند .

_ بیماری قارچی بوتریتیس که موجب ایجاد لکه های سفید خاکستری و سفید روی گلهای ارکیده می شود . 

_ حمله تریپس موجب سوراخ شدن برگ ها گل ارکیده می شود .

_ بیماری قارچی فوزاریوم که موجب پوسیده شدن ریشه و سیاه شدن برگ ها می شود .

آفات ارکیده
آفات ارکیده
آفات ارکیده
آفات ارکیده
بیماری گل ارکیده
بیماری گل ارکیده
آفات ارکیده
آفات ارکیده
بیماری گل ارکیده
بیماری گل ارکیده

درمان شیمیایی

سم ارتان نسبت به سایر سموم بسیار موثرتر و بی ضررتر می باشد .

در صورت آب و هوای سرد و مرطوب می توان برای جلوگیری از پوسیدگی طوقه از سم دیتان ام-۴۵ و کاپتان استفاده کرد .

برای پوسیدگی طوقه می توان تمام قسمت گیاه را در محلول قارچ کش فرو برد .

سم مالاتیون و اورتون برای از بین بردن حشرات ارکیده استفاده می شود .

برای از بین بردن کاترپیلدر یا لارو پروانه از سم باسیلوس یا BT استفاده می شود .

برای رفع  بیماری قارچی بوتریتیس باید تهویه هوا مناسب باشد و رطوبت نسبتا کم باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 2 =

enemad-logo